Faget inngår som valgemne for IT-studenter på UiA i Kristiansand. Det er helt unikt at IT-fag utvikles og holdes av aktører fra offentlig og privat sektor i et så tett samarbeid som dette.
7.januar gikk startskuddet for det nye valgemne som nærmere 70 IT-studenter ved Universitetet i Agder skal i gang med. Hallgeir Nilsen er førstelektor ved Institutt for informasjonssystemer, og sammen med førsteamanuensis Geir Inge Hausvik er han emneansvarlig for det nye valgemnet.
– Vi har en god og lang tradisjon for samarbeid med arbeidslivet, gjennom blant annet et godt samarbeid om praksis- og bacheloroppgavesamarbeid med virksomheter i regionen. Men dette er første gang vi utvikler et konkret emne sammen, sier Nilsen.
Hausvik, som nikker støttende til Nilsens utsagn om nybrottsarbeid, er også stolt over samarbeidet. – Vi har fått til et godt samarbeid her, og vi sikrer at våre studenter får kompetansen direkte fra de som er tettest på akkurat dette fagfeltet. Her utfyller vi hverandre svært godt, legger Hausvik til.
Geografiske informasjonssystemer på læreplanen
Alexander Salveson Nossum (Norkart) og Håvard Vidme (Kartverket) er tydelig engasjert i det de står klare til å formidle til studentene. Sammen oppdaterer de oss på læringsutbyttet studentene har i vente.
Etter fullført emne skal studentene nemlig ha en grunnleggende forståelse av geografiske informasjonssystemer, inkludert sentrale teorier, begreper og bruksområder, for å kunne diskutere og anvende basisfunksjonalitet innen fagfeltet.
De skal kjenne til datastrukturer, formater, standarder og ulike datakilder, samt kunne analysere og visualisere data på en effektiv måte, sier Nossum. – Begrepet "Spatial is not special" er noe vi i bransjen og fagmiljøet ofte sier og noe vi med faget ønsker å oppnå supplerer Vidme.
Bilde over; Håvard Vidme (Kartverket). Foto: Ole Magnus Grønli (Kartverket)
Kunstig intelligens høyt på agendaen
Kunnskap om kunstig intelligens er også høyt på agendaen i det nye valgemnet. I tillegg til kunnskap om geografiske informasjonssystemer, skal studentene få innsikt i hvordan kunstig intelligens og internet of things kan anvendes innen geografisk IT, legger Lars Fredrik Gyland til.
Gyland, som er Fylkeskartsjef i Agder er stolt over samarbeidet. – Vi er svært heldige med et dyktig og fremoverlent universitetsmiljø og dyktige aktører fra privat sektor. Det å legge til rette for en læringsarena for fremtidens arbeidstakere, gjennom å samle fagpersoner fra Universitetet i Agder, Norkart og Kartverket er verdifullt for både studentene, fagmiljøene og ikke minst kunnskaps- og samfunnsutviklingen, avslutter Gyland.